بازاریابی رسانه‌های اجتماعی، به دست آوردن ترافیک وب سایت و یا کسب توجه به یک موضوع از طریق رسانه‌های اجتماعی است. برنامه‌های بازاریابی شبکه‌های اجتماعی معمولاً تمرکز بر تلاش برای ایجاد محتوایی دارند که بواسطه آن بتوانند توجه مخاطبین را در آن پلتفرم‌ها جلب و خوانندگان را تشویق به اشتراک‌گذاری آن در بین شبکه‌های اجتماعی کنند. تبلیغ دهان به دهان الکترونیکی (eWoM) منجر شده اشاره به هرگونه اظهارنظری دارد که مصرف‌کنندگان از طریق اینترنت (به عنوان مثال وب سایت‌ها، شبکه‌های اجتماعی، پیام‌های فوری، فیدهای خبری) در رابطه با یک رخداد، کالا، خدمات، برند یا شرکت به اشتراک می‌گذارند. زمانی که پیام اشاره شده از کاربری به کاربر دیگر پخش و برفرض پیچیده شود، چون از یک منبع شخص ثالت و موثق می‌آید، نتیجه آن شکل‌گیری نوعی بازاریابی در رسانه به دست آورده شده در عوض رسانه پولی، است.

وب سایت‌های شبکه‌های اجتماعی به عنوان منبع تبلیغ دهان به دهان عمل می‌کنند. سایت‌های شبکه‌های اجتماعی و بلاگ‌ها به دنبال کنندگان اجازه می‌دهند کامنت‌های ایجاد شده توسط دیگران در رابطه با یک محصول تبلیغاتی را «دوباره پست» یا «دوباره توییت» کنند. با تکرار پیام، افرادی که با کاربر در ارتباط هستند قادر به دیدن آن پیام هستند، بنابراین این پیام به دست افراد بیشتری رسانده می‌شود. چون اطلاعات در رابطه با یک کالا پخش و این کار تکرار می‌شود، ترافیک بیشتری به سوی آن کالا یا کمپانی آورده می‌شود. از طریق سایت‌های شبکه‌های اجتماعی، کمپانی‌های قادر به تعامل و برقراری ارتباط با تعقیب‌کنندگان فردی خود هستند. این تعامل شخصی می‌تواند کم‌کم حس وفاداری را در تعقیب‌کنندگان و مشتریان بالقوه ایجاد کند.

همچنین، بواسطه انتخاب فردی که باید در این سایت‌ها مورد تعقیب قرار گیرد، کالاها می‌توانند به یک مخاطب هدف بسیار محدود دست پیدا کنند. سایت‌های شبکه‌های اجتماعی همچنین مقدار وسیعی از اطلاعات در رابطه با کالاها و خدمات می‌باشند که مشتریان ممکن است به آن‌ها علاقه داشته باشند. از طریق تکنولوژی‌های جدید آنالیز مفهومی، بازاریابان می‌توانند سیگنال‌های خرید را، نظیر محتوای به اشتراک گذاشته شده توسط افراد و سوالات پست شده به صورت آنلاین، کشف کنند. درک سیگنال‌های خرید می‌تواند به تیم فروش کمک کند که مخاطبین هدف مناسب را مورد هدف قرار دهند و بازاریابان بتوانند کمپین‌های تبلیغاتی مرتبط را راه اندازی کنند. برای کمپانی‌ها برای یکپارچه سازی شبکه‌های اجتماعی در استراتژی‌های بازاریابی‌شان باید یک مدل بازاریابی ایجاد کنند. یک مدل بازاریابی شامل مراحل زیر می‌شود:

  • انتخاب شبکه‌های اجتماعی بالقوه‌ای که می‌شود از آن‌ها استفاده کرد
  • تعیین یک برنامه مالی
  • تعیین ساختار سازمانی برای مدیریت شبکه اجتماعی در بازار
  • گزینش مخاطب هدف
  • تبلیغ محصولات و خدمات
  • بررسی میزان عملکرد

۷۶ درصد شرکت‌های تجاری امروزه از بازاریابی توسط شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند. خرده فروشان تجاری افزایش ۱۳۳ درصدی در میزان درآمد خود بواسطه بازاریابی در رسانه‌های اجتماعی داشته‌اند.

تکنیک‌های بازاریابی

بازاریابی با استفاده از رسانه اجتماعی شامل استفاده از شبکه‌های اجتماعی، فعالیت‌های آنلاین مصرف‌کننده در ارتباط با برند (COBRA) و تبلیغ دهان به دهان الکترونیکی (eWOM)، برای تبلیغات موفق به صورت آنلاین، می‌شود. شبکه‌های اجتماعی نظیر فیسبوک و توییتر اطلاعاتی را در رابطه با لایک‌ها و غیرلایک‌های مصرف‌کنندگان در اختیار تبلیغ‌دهنده می‌گذارند. چنین تکنیکی بسیار مؤثر است، از این نظر که مخاطب هدف را در اختیار شرکت‌های تجاری می‌گذارد. با استفاده از شبکه‌های اجتماعی، اطلاعات مرتبط با چیزهایی که کاربر دوست دارد در اختیار دست‌اندرکاران شرکت قرار می‌گیرد و آن‌ها طبق همین چیزها تبلیغات خود را انجام می‌دهند. فعالیت‌هایی نظیر آپلود عکسی از کفش‌های ورزشی جدید شما در فیسبوک یک نوع COBRA به شمار می‌رود. یک نمونه از eWOM می‌تواند بررسی آنلاین یک هتل باشد، مسئولین هتل براساس خدماتی که ارائه می‌دهند دو نوع بازخورد می‌توانند بوجود آورند. خدمات خوب منجر به یک نظر مثبت می‌شود که باعث تبلیغات رایگان هتل از طریق رسانه اجتماعی می‌شود و از طرف دیگر خدمات‌رسانی ضعیف منجر به نظر منفی مشتری می‌شود که به صورت بالقوه به شهرت هتل لطمه می‌رساند.

نحوه استفاده بازاریابان از شبکه‌های اجتماعی

  1. برنامه‌ریزی زمانی برای فعالیت منظم: ۵۸ درصد بازاریابان در هفته بیش از ۲۰ ساعت از وقت خود را صرف فعالیت در شبکه‌های اجتماعی می‌کنند.
  2. تعیین هدف: قبل از شروع فعالیت باید هدف از فعالیت بازاریاب مشخص باشد، ایا فعالیت برای کسب ترافیک از سوی شبکه‌های اجتماعی به سوی وب سایت خاصی است؟ آیا فعالیت به منظور افزایش فروش است؟
  3. استفاده از شبکه‌های اجتماعی به منظور فعالیت‌های تجاری B2B: برخی اعتقاد دارند فعالیت در شبکه‌های اجتماعی تنها کمک جذب مشتری نمی‌کند بلکه در زمینه تجارت B2B نیز مؤثر است.
  4. تعیین رسانه مرتبط با فعالیت: یک بازاریاب موفق قبل از شروع فعالیت رسانه اجتماعی که فکر می‌کند بیشتر در آن موفق می‌شود را انتخاب و فعالیت‌های خود را معطوف آن می‌سازد، این انتخاب براساس حوزه کاری او صورت می‌گیرد.